3 minutes reading time (687 words)

Gamification, een Trigger voor het brein..

152

Het idee van Gamification is niet nieuw, we spelen namelijk al eeuwen spelletjes. Anno 2019 wordt veelvuldig gebruikt gemaakt van het toevoegen van een spelelement, zeker in de sport. Ze kunnen invloed hebben op de ontwikkeling van het brein..

Het spelen van Games is razend populair, zo blijkt uit onderzoek dat dat 97 procent van de Amerikaanse jeugd tussen de 12 en 17 jaar al eens een videogame heeft gespeeld. Daarbij komt dat ongeveer 50 procent van alle internetters een Social game speelt. Omgerekend is dit rond de 500 miljoen mensen. Games hebben een enorme aantrekkingskracht. Steeds meer mensen en professionals in verschillende vakgebieden proberen deze technieken en elementen toe te passen in de offline wereld, oftewel in het echte leven. Die technieken toepassen in de echte wereld is waar Gamification over gaat. Het uiteindelijke doel van deze professionals is om het gedrag van mensen te willen sturen of stimuleren. Mensen zijn vaak gemotiveerder als er een spelelement aanwezig is, hierdoor wordt ingespeeld op de intrinsieke motivatie. Zoals Julian Nagelsmann hoofdtrainer van Red Bull Leipzig zo mooi zegt: 'Verveling staat leren in de weg!'

Tijdens het spelen van spelletjes gebeurt er van alles in ons brein. Zo maken onze hersenen het stofje dopamine aan, dat voor een gevoel van euforie zorgt. Uit onderzoek blijkt ook dat onze hersenen in deze gemoedstoestand meer informatie tot zich nemen. Echter het grote nadeel is dat dompamine verslavend werkt. Daarnaast toont wetenschap aan dat gamers beter scoren op de Stroop test in vergelijking met de controle groep. Dit betekent dus gamers zich beter kunnen focussen en impulsen beter kunnen remmen. Op zich logisch te verklaren omdat reactiesnelheid en focus vaak enorm belangrijk zijn tijdens het gamen.

In sport wordt Gamification op verschillende manier gebruikt. Een relatief nieuwe doelgroep is het embeded fitness, oftewel games tijdens het fitnessen. Dit is een interactieve manier van bewegen. Voornamelijk met het doel om bewegen een stuk leuker te maken.Bekijk hieronder een leuk filmpje hoe Gamification gebruikt wordt tijdens het sporten.

Niet alleen in Fitness wordt Gamification gebruikt. Zo maken voetbaltrainers ook veelvuldig gebruik van het spelen van spelletjes in training. Dit kan van een simpel partijtje zijn tot gerichte spelletjes om bepaald gedrag te stimuleren. Neem bijvoorbeeld Bas van Baar, jeugdtrainer van NEC O12 die veelvuldig Delibert Play gebruikt, een methode dat veel weg heeft Gameification. Zo geef Bas aan dat de kern van deliberate play doelbewust 'spelen' is, dus oefeningen die door kinderen als plezierig ervaren worden met daarin een verscholen doelstelling. Bas van Baar ziet dit als een perfecte methode om voornamelijk jeugdspelers te ontwikkelen: "De deliberate play gaat namelijk iets verder dan alleen het voetballen, er worden ook persoonlijkheidskenmerken ontwikkeld".

Het mooiste voorbeeld van Gamification zijn de Fifa Skill games op de spelcomputer. Even voor de Niet- Fifa spelers onder ons, dit zijn mini spelletjes die gespeeld worden gedurende het laden van de wedstrijd op de spelcomputer. Echter deze spelletjes zijn ook prima toe te passen in real life. Bekijk maar eens het volgende fragment:

Er zijn ook verschillende tools om Gamification toe te passen in sport specifieke situaties. Met mijn bedrijf Sportbrein gebruik ik SMARTGOALS. Met deze interactieve trainingsmethode zijn er vele spelletjes mogelijk waarbij spelers maximaal uitgedaagd worden. Echter er kan op ook op andere manieren Gamification toegepast worden zonder dure tools. Spel- of opdrachtkaarten worden ook gebruikt om talenten uit te dagen. Daarnaast zijn er natuurlijk de estafettes of tikspelletjes. Deze spelletjes zijn simpel en zeer effectief om bepaald gedrag te stimuleren.

Wederom het spelen van spelletjes is niet nieuw. In sport en trainingen worden veelvuldig al spelletjes toegepast. Het is dan ook een aanrader voor een trainer om continue op zoek te gaan hoe er een spelelement toegevoegd kan worden. Spelmakers proberen dit natuurlijk ook door verschillende prikkels in te passen die de aanmaak van verschillende stoffen versneld. Het grote voordeel: spelers worden alerter en pikken informatie sneller op. Nadeel is natuurlijk dat het extreem verslavend kan werken. Het toepassen van deze technieken en elementen is de basis van Gamification. Afsluitend misschien het welbekende spelletje boter, kaas en eieren, dat vertaald is naar een sportspecifieke situatie.

Hoe ons Brein functioneert in een groep / team (In...
Een Kritische Breinonderzoek