3 minutes reading time (694 words)

Een Combinatie tussen de Footbonaut en Smartgoals: De ICON

96

Anno 2018 zijn er tal van technieken waarmee je het brein kunt prikkelen. De Footbonaut is een fantastische hal waar voetballers zich in kunnen ontwikkelen. De Smartgoals zijn doeltjes die verplaatsbaar zijn. De ICON is een combinatie van beide tools, lees hier meer

Herhalen, herhalen en nog eens herhalen is vaak het toverwoord van opleiden. Zeker als het gaat om basisvaardigheden of in vakjargon 'Technische vaardigheden'. De huidige topvoetballers geven bijna allemaal aan dat succes op straat begint. Vele uren met vriendjes na school op straat met vier jassen tot ze opgehaald worden door hun ouders. Of simpel een balletje tegen een muur aan schieten als niemand wil voetballen. Het voordeel van een muur is dat je oneindig vaak een beweging snel kunt herhalen. Hierdoor ontstaan er 'lagen van leren'. De literatuur omschrijft dit ook wel als: "Dekens stapelen, waarbij je elke subbeweging als een deken op de andere dekens legt. Voordat hij de dekens in elkaar vouwt besteedt hij uren aan het perfectioneren van elke deken". Dit proces speelt zich af in het Cerebellum (Coördinatiecentrum van het brein) en de motorische cortex (Programmering en uitvoering van bewegingen).

De techniek heeft niet stilgestaan in de afgelopen jaren. Ook in de sport komen er steeds meer innovatieve ideeën voor prestatieverbetering. Neem bijvoorbeeld de Footbonaut: In deze 'voetbalkooi' krijgen spelers uit verschillende hoeken de ballen aangespeeld. De bal moet vervolgens gecontroleerd worden en in het juiste vak geschoten worden. Dit alles gebeurt op een oppervlakte van slechts 14 vierkante meter. Naast richting kan er worden gevarieerd in hoogte en snelheid. De Footbonaut is niet weggelegd voor de meeste clubs aangezien het prijskaartje behoorlijk fors is (rond de miljoen euro). In de voetbalwereld bestaat sinds een aantal jaar de Smartgoals. Dit zijn mini 'doeltjes' met daarop LED lichtjes. Speel je door een 'doeltje' dan gaat op een ander doeltje een lichtje branden. Smartgoals zijn goed te verplaatsen en goedkoop in vergelijking met een Footbonaut.

Sinds kort bestaat er ook de ICON. Dit zijn digitale voetbalomgevingen die geschikt zijn om voetballers verder te ontwikkelen. Dit is een wand, een kwart/hele cirkel, met panelen waarop steeds lampjes oplichten. Het is aan de speler om ze zo snel mogelijk uit te trappen met de bal. In 20 minuten staat de ICON en kan er 'gespeeld' worden. De interactieve arena beschikt over verschillende games voor 1-4 personen, die gebaseerd zijn op echte wedstrijdsituaties. Hierdoor bestaat de mogelijkheid tot wel 900 balaanrakingen in 15 minuten tijd. Het voornaamste doel van de ICON is om de ontwikkeling van spelers te versnellen in een unieke omgeving. Door de vele balherhalingen ontstaat er 'lagen van leren'.Hiernaast zijn spelers ook druk met een cognitieve taak. In de wetenschap wordt dit ook wel 'dual task' genoemd. Letterlijk vertaald betekent dit: 'twee taken'. Het gaat dan om een motorische taak én een denktaak tegelijkertijd uitvoeren. In sportspecifieke situaties moet je, bij een motorische taak, denken aan basistechnieken zoals het dribbelen bij het voetbal of bij hockey. Naast motorische taken heb je ook cognitieve taken; dit zijn onder andere: 'informatie verwerking', 'ruimtelijk inzicht' en 'beslissingssnelheid'. Bij 'dual task' gaat het erom dat deze taken tegelijk uitgevoerd worden. (Klik hier als er geen video verschijnt)

Er zijn verschillende case study's gedaan naar de effecten ven de ICON. De resultaten laten bijvoorbeeld zien dat spelers accurater worden in de passing. Hierbij worden sommige spelers beter in het snel draaien en 'awareness'. Om spelers nog beter te analyseren is er gebruik gemaakt van video analyse. Uit deze analyse kan geconcludeerd worden dat er veel overeenkomsten zijn tussen bewegingen in de ICON en de wedstrijd. Kortom deze digitale voetbalmuur maakt spelers cognitief en technische vaardiger. Er zijn ook vele variatie trainingsvariaties mogelijk met de ICON:

De resultaten kunnen allemaal gemonitord worden op tablet of mobiel. Op deze manier kunnen de vorderingen gemeten en gekoppeld worden.

De voetballegendes die groot zijn geworden op de straat deden vaak niks anders dan de bal uren tegen 'het muurtje' aanschieten. De ICON is met een 360 graden omgeving een digitale replica van het spreekwoordelijke 'muurtje'. Doordat spelers trainen in een dynamische omgeving wordt het Sportbrein ook ontwikkeld. Kortom een ideale combinatie tussen de Footbonaut en Smartgoals…..

Voor meer informatie: https://eliteskillsarenabenelux.com/

Het Geheim Achter De Omhaal van Ronaldo…
Sportbrein was onderdeel van de Masterclass van Pe...