3 minutes reading time (535 words)

Loughborough Soccer Passing Test

47

Om te kijken of de voetballers van MVV ook daadwerkelijk zichzelf verbeterden op het veld heb ik gebruik gemaakt van de LSPT test. De volledige naam is De Loughborough Soccer Passing Test. De LSPT meet de voetbalvaardigheden van spelers zoals passing, dribbelen, schieten en beslissingen nemen. Zoals uit eerder onderzoek blijkt (Vestberg et al., 2012) speelt het werkgeheugen een cruciale rol bij het nemen van beslissingen in voetb 

In het werkgeheugen wordt auditieve en visuele informatie even vastgehouden en wordt er een bewerking op uitgevoerd, waaruit een bepaalde handeling volgt. Mijn hypothese is dat de LSPT verschillende vaardigheden meet en probeert daarmee de uitvoering van het werkgeheugen zichtbaar te maken. Het gaat dan om een auditieve input, waarmee de voetballer vervolgens in het hoofd 'aan het werk moet'. Hij hoort een kleur, kijkt om zich heen, ziet de kleur, gaat met de bal die richting uitdraaien, en schiet de bal zo nauwkeurig mogelijk tegen de bank. De snelheid van handelen is dan van groot belang, dus hoe snel kan de voetballer de input in zijn werkgeheugen verwerken.

Ali et al., (2007) heeft onderzoek gedaan na de LSPT en het is gebleken dat elite spelers beter scoren op de LSPT test dan de niet-elite voetballers. (Elite: 43.6 s, s= 3.8; niet elite: 52.5, s=7.4 P=0.0001). De gemiddelde leeftijd uit het onderzoek (elite: 20.5, s=2.0; niet elite: 20.2, s= 1.5). Elke speler wordt vervolgens gemeten aan de hand van de LSPT-test. Elke speler krijgt eerst een oefentrial op vier kleuren. Daarna start de speler met de eerste trial, de kleuren worden genoemd door testleider. De kleur wordt genoemd wanneer de bal de voet verlaat. Alle spelers doen trial één in volgorde, daarna trial twee in dezelfde volgorde. De snelheid van de spelers wordt uitgedrukt in seconden.. Spelers krijgen vijf strafseconden voor het totaal missen van de bank, drie seconden voor het missen van het gekleurde papier, twee seconden voor het passen buiten het toegestane gebied, twee seconden als de bal een pion raakt, ééns seconde voor elke seconde die de speler langer over de test doet dan 43 seconden. Als de speler het aluminium raakt dan gaat er een seconde van de totale tijd af.

De schematische weergave van de Loughborough Soccer Passing Test (LSPT) 

Je hebt minimaal 3 testleiders nodig die helpen met scoren van de LSPT. De eerste testleider noemt de kleuren en houdt de tijd bij. Vervolgens kijken de andere twee testleiders waar de bal de bank raakt en of spelers in het middenvak een fout maken. Bij MVV heb ik gebruik gemaakt van 2 extra camera's zodat ik alles nog een keer goed kon bestuderen. Het grote nadeel van de LSPT is dat er heel veel gebeurt en dat de kans op foutjes op de loer ligt. Als een speler de kleur niet raakt kost dit 3 seconden straftijd. Zelfs op camera beelden is het lastig te zien of spelers nu de kleur raken of niet.  

Voorbeeld van de LSPT test

Om de betrouwbaarheid te verhogen is het zaak om deze test te digitaliseren. Zodat er geen fouten gemaakt kunnen worden met het scoren. Tegenwoordig bestaan er al digitale voetbal 'testen'; Footbonaut, 360s van Benfica en de SmartGoals. Hier zal ik meer aandacht aan schenken. 

Angst deel 1
Virtual Reality